Een aantal dagen later

21 juni 2018 - Nivå, Denemarken

17 juni vandaag trekken we weer Zweden in, de route gaat van Honefoss nog in Noorwegen via Charlottenberg – Arvika naar Dalslanged, waar we dus geen camping aantroffen. Dan maar een Zweed met een staartje aangeschoten (Carla wil dat ik dat ook ga doen) deze heeft ons de weg naar een camping in de buurt verwezen. Weliswaar was er geen campingeigenaar te bekennen, maar dan doe je het staangeld maar in een envelop en zoek je plekje voor de nacht.
Maandag 18 juni rijden we via een smalle bochtige weg met een daling van 21% naar Haverud waar we het aquaduct bewonderen dat de stroomversnelling van twee meren met het Dalslandkanaal verbindt. Voor de beroepsvaart is het echter kort in gebruik geweest, aangezien de spoorverbinding in opkomst was. Nu wordt het voornamelijk voor het toerisme gebruikt. Boven het kanaal loopt nog een spoorlijn en daarboven de snelweg.
bij het sluizencomplex was ook een zalmrokerij en daar hebben we dan ook maar een pakje van meegenomen.
Na Haverud zijn we via Lidkoping naar Kallandso gereden om het Lacko Slott te bezichtigen.
De rondleiding in het Zweeds heeft weinig bijgedragen aan de kennis van het kasteel, wel konden we zo in kamers komen waar je anders niet komt. Vervolgens hebben we een camping voor de nacht opgezocht, dit was bij de voetbalclub van Hagevallens waar we de hele nacht alleen stonden.
Dinsdag 19 juni van de camping in Hagevallens rijden we naar het natuurgebied Hornborgsjon, waar in het voorjaar de kraanvogels hun paringsdansen doen, nu moesten we het doen met andere vogels. In het informatiecentrum kon je vanaf de top met opgestelde verrekijkers het meer bespieden. Na een wandeling door het gebied werden we op het laatste stuk begeleid door gele kwikstaartjes. Vervolgens zijn we via een toeristische route over smalle en soms zeer smalle onverharde weggetjes naar de volgende camping gereden.
Dit was de High Chapparals camping, waar we overigens in de zomer niet naar toe zouden gaan, aangezien deze camping meer dan 1450 plaatsen heeft, gelukkig was het er nu met zo`n 20 campers rustig.
Woensdag 20 Juni Vandaag rijden we wederom via kronkelweggetjes naar Almstad, onderweg zien we een eekhoorntje oversteken en verschillende keren een hert dat staat te grazen en ook hebben we een aantal kraanvogels gezien, deze hebben waarschijnlijk de vlucht gemist. In Almstad bezoeken we het IKEA museum wat best de moeite was en natuurlijk gaan we daar voor de Zweedse balletjes deze keer echter met zalm gevuld. Het is dan inmiddels tijd om weer een camping op te zoeken en dat wordt Luhrsjobadens camping in Hastveda.
​Donderdag 21 juni vandaag rijden we van de camping in Hastveda (Zweden) naar de veerboot van Helingborg naar Helsingor in Denemarken, we komen daar om tien voor elf aan en kunnen gelijk na het kopen van de ticket aan boord en staan om halftwaalf in Denemarken. De geplande camping is helaas vol, hij helpt ons echter met het zoeken naar een andere camping, waarbij vlakbij een spoorverbinding met Kopenhagen is. We gaan dus naar de volgende camping en dat is Camping Niva.
Carla zit nu naar de voetbal te kijken Denemarken - Australie de ruststand is 1 - 1 en ze komt nu net terug en de ruststand is ook de eindstand gebleven.