Vogeleiland Runde

10 juni 2018 - Runde, Noorwegen

Zaterdag 9 juni we rijden vandaag door 12 tunnels en we nemen twee veerboten en nog een paar hoge en smalle bruggen om op het vogeleiland Runde te komen. De klim naar boven laten we aan ons voorbij gaan, aangezien de kans op papegaaiduikers te zien pas vanaf 22.00 uur te verwachten is.
Wel hebben we een boottocht voor de Zondag geboekt met de Aquila. Zondag worden we door de campingbeheerder naar het bootje gebracht, waar Johan ons al staat op te wachten. Johan is tot aan zijn pensioen onderwijzer geweest, in de zomermaanden was hij dan schipper en verteller. We hebben tijdens de vaartocht alken, papegaaiduikers, kuifaalscholvers, jan van genten en de Zeearend gezien en nog een aantal vogels waar ik de naam niet meer weet. Je hebt hier overigens geen besef van tijd, om 11 uur `s avonds is het nog gewoon licht en om 3 uur `s nachts begint het al weer licht te worden. Maandag rijden we naar Skei-Jolster en dinsdag hopen we dan de veerboot van Kaupanger naar Gudvangen te nemen voor een vaartocht door het Naerofjord.